måndag 5 mars 2012

Studieslutförarsporre (och parantesparanoia)?


Försöker med en ny motivationsmetod.

Jag skrev just ut ett blockschema från KogVets programhemsida, och alla kurser som jag är klar med (alltså klar som i "inrapporterad i Ladok-klar), får jag färglägga i vackert grönt! De kurser där vissa moment är klara och inrapporterade får jag såklart halvfärglägga, tvåtredjedelsfärglägga eller femsjättedelsfärglägga beroende på hur många hp det färdiga momentet utgör i förhållande till det antal hp som hela kursen omfattar (hänger ni med!? Nu var jag lite dryg-akademisk i mitt uttryckssätt...). Den 5 hp stora tentan i kursen Forskningsmetodik och statistik (längst upp i mitten) inrapporterades till exempel idag, men den lilla labbdelen på 1 hp är inte inrapporterad än. Den kursen är alltså som synes femsjättedelsfärglagd (nåja, så gott jag och mitt ögonmått förmådde i alla fall).

Jag hör av mig igen om några månader och säger om detta knep funkade (dvs. om det fick mig att faktiskt plugga)!

Nu tänkte jag faktiskt försöka ta itu litegrann med en kurs (Språk, kultur och kognition, placerad ungefär under mitt långfinger på bilden. (Och försöka sluta skriva saker inom parantes hela tiden.))

(Men det är ju faktiskt lite såhär det är att läsa en text där de hela tiden refererar enligt Harvardsystemet, eller hur? Man totaltappar flytet pga alla paranteser ;p)

Inga kommentarer: