lördag 10 mars 2012

Persilja, salvia, rosmarin och timjan

Som tidigare utlovat (eller nåja, tanken tänkt i alla fall):


Visst är det lite sött? Nu fattas bara att få fröna att gro också, vi får se hur det går! Jag har ju tyvärr inte lika gröna fingrar som Lillstrumpa, men jag försöker. Rosmarinen skulle in i kylen i några veckor enligt instruktionerna på  fröpåsen, så det har jag fixat nu (men den fick vara ute i fönstret en liten stund för familjefotograferingen). I övrigt tycker jag att fröpåseförfattarna är lite kryptiska i sina beskrivningar. Bland annat så tyckte de att man skulle så fröna med 10-20 cm mellanrum, men hur är det möjligt i en liten söt pyttekruka? Jag funderade på om de kanske menade att det är så man ska plantera plantorna om man är en såndär människa med trädgård och tänker flytta ut kryddorna i trädgårslandet när de har grott lite. Men på beskrivningen ser det verkligen ut som om de menar fröna. Ändå verkar de tydligen helt ok med att man "försår" fröna i krukor inomhus innan man tar ut dem. Eller för den delen fortsätter att ha dem i krukor för alltid. Undrar hur det går ihop? Har de tänkt sig att man ska ha en sisådär minst 40 cm breda krukor då? Ingen aning. Men jag sådde i alla fall bara kanske 5-6 frön i varje kruka och satte dem inte jättetrångt, så det får räknas som "glest" med mina mått mätt. Hur gör de som odlar sånadär färska kryddväxter som säljs på ICA undrar jag? Där har de ju en pytteliten kruka och det växer kryddor överallt i den, tätt som en buske, så inte har de odlat glest där, inte? :) Eller så är det bara jag som inte förstår mig på frön.

Nu funderar jag på att brygga en kopp kaffe. Om man dricker kaffe spinner man inga bra spindelnät. Inte om man är spindel i alla fall. Titta. Så rörigt. Men jag bestämmer att det inte gör någonting. Jag ska ändå inte spinna några spindelnät idag.

Tjipp!

2 kommentarer:

Nillis sa...

Åh, vad härligt Syster-Yster! Jag tror nog att du minsann har lika gröna fingrar som Lillstrumpa :) Angående fröna, så skulle jag ha gjort precis som du. Det vill säga så några frön i varje kruka även om det är tätare än fröpåsens rekommendation. Dels för att grobarheten aldrig är 100 %, och man vill ju att det ska komma upp några gröna skott :) Dessutom, skulle det komma upp "för många" så kan man ju alltid gallra lite, eller prova att plantera ner några av plantorna i egna krukor. Hoppas det gror snabbt! Jag är så otålig på att få se några små gröna blad....

farbrormalin sa...

Tack för tipsen, sötsyster! Jag lovar att fotografera och lägga upp så fort det börjar gro. :)